Så hanterar du företagets sociala medier enkelt och effektivt!
Strukturera ditt arbete med sociala medier
Det enklaste och mest effektiva sättet att hantera alla inkommande kommentarer, meddelanden och uppdateringar av era sociala medier är att samla all kommunikation under en och samma plattform. I detta inlägg kommer vi att bjuda på några av våra bästa tips i hur ni vårdar era relationer i sociala medier.
Hur många sociala medier ska man satsa på som företag?
Frågan går inte att svara på utan att ni har ställt er ett par viktiga frågor, allt handlar om hur relevant plattformen är för er och hur er budget ser ut, både i tid och i pengar.
- Finns er målgrupp på plattformen?
Den första och viktigaste frågan ni bör ställa er är om er målgrupp finns på plattformen. Svenskarna och internet levererar årligen en rapport över hur vi använder oss av sociala medier, där ser vi bland annat åldersfördelningen och den demografiska fördelningen. Rapporten för 2017 hittar du här.
- Hur ser din annonseringsbudget ut för sociala medier
Algoritmerna på sociala medier förändras konstant och för att få tillräckligt bra räckvidd på dina inlägg idag så måste du vara beredd att lägga en budget för sponsring av inlägg och annan annonsering.
Hantering av negativa kommentarer och recensioner på sociala medier
Ett vanligt problem som de flesta känner till och som kan kännas skrämmande med sociala medier är att de som ofta kommenterar och recenserar är de som inte är nöjda. Vi ser ofta företag som endast besvarar positiva kommentarer och recensioner, eller tvärtom för den delen. Men vad är egentligen best practice för att besvara negativitet i sociala medier?
Best practice på sociala medier
• Besvara alla kommentarer och recensioner - både positiva och negativa. De som är positiva kommer att känna sig extra uppskattade med ett “Tack för dina fina ord, varmt välkommen åter” och de som är negativa kommer i de flesta fall att uppskatta att du tagit dig tid att svara.
• Vänta en stund innan du svarar - det är lätt att gå i försvarsställning när det negativa kommer och det kan vi ju såklart göra men det är väldigt viktigt att svara på ett sansat sansat och professionellt sätt. Tänk igenom ditt svar noggrant och be en kollega att läsa igenom det innan du publicerar.
• Möjligheten finns att plocka bort kommentarer och recensioner, tänk bara på att detta ofta leder till att personen som är missnöjd blir än mer så. Skriv hellre ett bra och genomtänkt svar, det kommer att uppfattas positivt av både den som skrivit och av dina andra följare.
Hur ofta ska man publicera?
Detta är en fråga som alla som arbetar med sociala medier någon gång ställt sig, Facebook som är den sociala plattformen med flest användare i Sverige ändrade nyligen sin algoritm. Detta har gjort det svårare för företag att få räckvidd på samma sätt som det tidigare gått.
När rådet tidigare var att man som företag bör publicera x gånger i veckan har det nu förändrats till att producera kvalitetsinnehåll, innehåll som förtjänar likes, delningar och kommentarer. För detta är vad som kommer ge er spridning. Så snart ert intressanta och kvalitativa innehåll är publicerat, annonsera med inlägget för bästa möjliga spridning.
Läs mer om vårt Social Media Management och hur vi kan hjälpa er att effektivisera och förenkla arbetet med sociala medier, hör gärna av er om ni vill veta mer!